Race Driver GRID - solidní závody
2. 4. 2008
Přestože většina obsahuje je vymyšlená, jednu reálnou licenci autoři do GRID přeci jen implementovali. Jedná se o slavný závod 24 hodin LeMans, a to i s parádními prototypy Audi, Porsche či Peugeotu. Standardně stlačí hra tento vytrvalostní vrchol motosportu do čtyřiadvaceti minut, přičemž nepřijdete ani o střídání dne a noci. Kdo má ale přebytek času, může závod klidně absolvovat v jeho reálné délce, bohužel však bez střídání jezdců, tuningu a zastávek na opravy. Boxová ulička bude vůbec ve všech případech uzavřena. „Chceme, aby hráči vyhrávali závody na trati a ne v dílně. Proto pojedou všichni s optimálním nastavením,“ vysvětluje zjednodušení producent Clive Moody.
Opomenutí zastávek v boxech zní radikálně, ale v tom nadšení a tempu si na něj zprvu ani nevzpomenete. Tedy než vyrobíte první nehodu typu „napral jsem to s Dodge Viperem ve dvoustovce do svodidel“. Co se stane pak? Tak ze všeho nejdříve budete moct obdivovat dost možná nejlepší model poškození v závodních hrách vůbec. Auta jsou složena z obrovského množství na sobě nezávislých dílů a při srážkách dochází dokonce k akurátnímu mačkání plechů. Jakmile se vyhrabete z okouzlení, zjistíte, že Viper táhne doleva, motor zní velmi nezdravě a ručička na tachometru se nedostane přes třicítku. Co teď? Opět velká chvíle pro Clive Moodyho: „Přetočte přeci čas!“ Cože? Jsme snad v Prince of Persia, že můžeme vracet čas nazpět? Působí to hodně ustřeleně a Need for Speed se ve vašich očích jistě oproti této fantasmagorii stává vrcholem realističnosti, ale zkuste se nad tím zamyslet. Uděláte chybu, vrátíte čas o pár vteřin zpět a polepšíte se. Nemusíte frustrujícím způsobem restartovat závod. Kolikrát bude možné tuto featurku použít, zatím autoři neprozradili. Každopádně však půjde vypnout.
Rovněž v případě kariéry se autoři rozhodli výrazně vylepšovat. Poprvé si tak vyzkoušíme nejen závodnický, ale i manažerský talent. Nejprve se přihlásíte do jednoho z mistrovství v Evropě, USA či Japonsku. Nemusíte přitom kupovat začátečnické auto – na dobu určitou dostanete půjčený opravdový bourák. Tím autoři efektně obchází počáteční a většinou nudnou fázi závodních titulů, kdy musíte závodit v rozhrkaném Golfu. Takhle se dostanete okamžitě do bouráků jako Aston Martin DBR9 nebo Boss 302 Mustang. Sice je fakticky nevlastníte, ale co na tom.
K vlastním vozidlům se dostanete teprve tehdy, kdy si vyděláte dostatek drobných, abyste si mohli založit vlastní stáj. Tím sešlápnete dynamiku kariéry až k podlaze. Závodními úspěchy vyděláváte nejen další peníze, ale zároveň i vylepšujete svou pověst. Tím si otevíráte nové šampionáte a vzbuzujete zájem sponzorů. Ti váží své odměny na nejrůznější cíle, jako například dojezd na určitém místě či poražení soupeřova týmu. Je jasné, že v takové konkurenci budete potřebovat každou pomoc, a tak najmete další jezdce. Z nich si vždy vyberete jednoho, který vám bude krýt záda v dalším závodě. Nepočítejte s taktickými pokyny, na druhé straně má být ve hře na tři stovky jezdců, každý se svým vlastním jezdeckým stylem.
Zkušenosti šťastlivců s drifty jsou výhradně pozitivní. Smykování je mnohem realističtější než třeba v Need for Speed a Juiced 2. Dokonce ho můžete sledovat i z výborně provedené perspektivy kokpitu, kdy vám malý LCD monitor ukazuje dokonce úhel driftu. Autoři chystají i nové módy, například „Drift Battle“, kdy se na start postaví dvanáct aut. Čím lepší pozice, tím více bodů za povedený drift. Vyplatí se tak uvažovat: pokusím se nejdřív dostat na první místo a pak v poslední zatáčce udělám hodně tučný drift, nebo pojedu uprostřed pole a budu sbírat bodíky opatrněji, ale s jistotou? Zajímavě vypadá i „Downhill Drifting“. Úzké serpentiny vyžadují, abychom za soupeřem byli přilepeni co nejvíc na těsno – pak dostaneme slušné body.
Jedno, zda pojedete v LeMans, San Franciscu nebo Jokohamě. Tratě v Race Driver GRID jsou provedeny přímo fantasticky. Kolem nich se pohybuje na 40.000 diváků, v San Franciscu se blyští fasády akurátně postavených domů a noční zápolení v Jokohamě dokáže nadchnout skvělou atmosférou města. Možná se teď třesete, jaké že to celé bude mít hardwarové požadavky. Nemusíte se bát, podle Clive Moodyho nebudou vyšší než v případě Colin McRae DIRT.